søndag 4. mars 2012

Er musikk Logisk?

I 1985, et årstall mange av dere forbinder med det det å slutte med Pampers og klare å sitte på potte, satt Gerhard Lengeling og Chris Adam på hver sin pinnestol foran en Commodore 64 datamaskin og lagde et program for å spille digital musikk.




Maskinen de jobbet på hadde hele 64 kB ja KILOBYTE – ikke megabyte med RAM, og du måtte programmere mikroprosessoren direkte for å få programmet til å lage musikk. Peek og Poke kommandoene. Nei? Ingen av dere som husker det? Nå vel.

De utviklet videre, og laget verdens første noteskriveprogram som også kunne spille (Naotator) og noen år senere het firmaet deres emagic, og programmet het Logic.
Versjon 5.5.1 har lenge vært mitt favorittverktøy for digital musikkproduksjon, som mange av dere vet. Spol fremover, og gutta solgte seg til Steve Jobs og Apple, og kuttet support for PC. Det finnes altså ikke versjoner senere enn 5.5.1 for PC.

Etter en tur til Barcelona og demo av Macbook Pro på El Corte Ingles (Plaza de Catalunya) ble det klart for enkelte i reisefølget at en slik bare måtte hun ha, og etter mye om og men sitter jeg her og lager musikk på en slik med versjon 9 av Logic.

Hvorfor Logic?
Logic er unik på mange måter. Det er det eneste musikkproduksjonsverktøyet som er programmert med en enhetlig objektorientert datamodell i bunnen, basert på musikk, ikke teknikk. De andre, ProTools, Reaper og Ableton Live for eksempel, er digitale båndopptagere. Det betyr at de som programmerer har en annen ide i hodet. ProTools hadde lenge ikke støtte for MIDI (den digitale måten å representere musikk i noteform) og behandler lydfiler som Photoshop behandler bilder – som digitale billedlag som legges oppå hverandre i miksen.

I Logic kan du legge opptak oppå hverandre, men de spiller ikke samtidig. Miksemodellen er hentet fra synthenes verden. Det øverste laget synes, de blandes ikke. Det betyr at du kan ha en hel haug ”takes” på samme spor, og kan klippe og lime sammen en versjon – alt med kun ETT lydspor. (Comping) Du kan selvfølgelig lage kyssfader mellom klipp oppå hverandre, men slipper å tenke på det til daglig som du må i ProTools.

Du jobber også sømløst med både MIDI (trommer, synther, og styring av for eksempel lysshow) og Audio i samme vindu og med samme verktøy. Du kan for eksempel sitte å spille, uten å ta opp, og så tenker du at ”Hey! Det der låt kult! Skulle ønske jeg hadde tatt det opp…” Og så trykker du på en knapp, og vips! Så er det tatt opp likevel.. Dette gjelder både lyd og MIDI.

Hvis du trener på en gitarsolo, kan du sette programmet til å repeterer den vanskelige delen, så du automatisk spiller det samme stykket om og om igjen, og lager nye takes automatisk. Da bytter den automatisk monitoring slik at du hører det du forventer: Det du spilte først i introen, så det du spiller live når du tar opp, og deretter det du spilte inn tidligere når du er forbi soloen. Lydnivåene under selve innspillingen endrer seg også - for du kan sette opp lyttemiksen under innspilling separat fra avspilling – alt innenfra Logic - selv om du bruker Zero Latency Monitoring på lydkortet. Du kan også kombinere effekter som reverb under innspilling med Zero Latency Monitoring. 
Alle versjonene dine ligger pent ordnet i rekkefølge nedover på egne spor, men rutet til samme spak på mikseren, klar for utvelgelse.

Dette gjør at du jobber kjapt, trygt og billig. (Nei vent! Det var Kiwi!!)

Siden programmet er skrevet av folk som har opplevd begrensningene med kun 64 kilobyte RAM, er det utrolig ressurssnilt, og maskinen din klarer flere spor og tåler merkbart lavere buffersettinger (latency) på lydkortet enn for eksempel Nuendo.

Effekter i fleng..
Programmet kommer med det du trenger av effekter og instrumenter. La meg raskt nevne.
EQ: fleksibel EQ med variable frekvenser, filterskarphet (Q) og med opp til 20dB boost og kutt.
Delay: Alle slags delay effekter.
Forvrenging: Bitcrush/samplerate, tube, overdrive, faseforvrenging
Dynamikk: Kompressor, multiband kompressor, limiter, gate, mastering limiter, dynamikkprosessor (attack/sustain/release for audio), de-esser og expander
Filtere: Autofilter, Fuzz-wah, og vokoder
Hjelpeeffekter: Stereoverktøy, gainverktøy, I/O verktøy
Modulasjonseffekter: Chorus, ensemble, flanger, modulasjonsdelay, phaser, Leslie-rotor, skanner vibrato, tremolo, spreder.
Reverb: Fake reverb, naturlig romreverb, tape-echo
Spesielle: De-noiser, exciter, pitch-shifter, spektral-gate, stereo-spreader, Sub-bass generator.

Flengende instrumenter 
Logic kommer med et vell av synther; tre monofoniske og 8 stereo/multikanals.
Den mest avanserte heter Emagic Synthesizer 2 – ES2 for kort, og den har et utall stemmer og synteseteknikker (FM, AM, noise, modellering) og en modulasjonsseksjon som er komplett. Den kommer med en haug presets for å gjøre hva som helst. Også Crystal-lignende lange toneløp som endrer seg over tid.
En ganske unik synth er Emagic Vocoder 20, en synth som benytter en lydstrøm som tonegenerator, og følgelig åpner opp en ny verden for kreativt lyddesign.

Orgelet – Emagic Virtual B3 er en klone av Hammonds B3, og låter utrolig likt – de som har prøvd Native Instruments B4 vil finne at dette er like bra, og bedre integrert i sequenceren.

El-Pianoet Emagic Virtual Piano 88 modellerer Fender Rhodes I/II, Wurlitzer, Electra og en rekke andre.
Rhodes emuleringen er på mange måter å foretrekke fremfor orginalen. Mindre støy og bedre klang. 

Strenginstrumentmodellerings-synthen heter Emagic Virtual D6 modellerer strenginstrumenter, alt fra gitar til Hohners D6 klavinett. Kan man lage en monster-hit med noe slikt da? Spør Stevie Wonder..
Det er et viktig poeng her, at disse tre ikke er samplede instrumenter, men modellerte- Det vil si at det er en matematisk modell som benyttes for å lage lyden – og det igjen vil si at du kan tweake den på en meget kreativ måte – langt forbi det som er mulig med samples.

Og mens vi er inne på samplere – flaggskipet blant samplere heter Emagic Xtreme Sampler 24 Mk II – og jobber med sampler opp til 24bit 196kHz. Den er lett å bruke for å lage virtuelle instrument, og er enkel å integrere i Logics sequencer og med effekter. I seg selv har den mer modulasjons/lydskulptureringsverktøy enn du gidder å sette deg inn i. Og ja, det følger med en haug med instrumenter, fra flygel til fløyte.
Og trommer. Trommeprogrammering i Logic gjøres med EXS24 med multikanal utgang, slagfølsomme trommesamples og trommesequenceren.
Bassprogrammering gjøres på samme måte, med et bass-samplerinstrument, eller en av Logics bass-synther.

Fleksibilitet
Når du arbeider med Logic får du lyst til å gjøre endringer – koble den dingsen dit eller la den spaken styre den andre dingsen. Du trenger en arpeggiator til ditt B3-orgel? Eller vil du at keyboardet ditt skal styre tre ulike synther? Men med samme tonehøyde? Selv om du spiller i ulike oktav på kayboardet? Ikke noe problem. Logic har et innebygget MIDI legobyggesett som gjør at du henter frem bokser og kabler dem opp ved å trekke ledninger på skjermen, og vips! Så har du et unikt oppsett.

Vil du lage en live digital lydmikser med effekter? Koble opp inn og utganger og styr opp til 128 kanaler I/O fra Logic. Bytt oppsett med et tastetrykk for hver sang i settlisten, og se bandet smile på scenen. Madonna gjør det. Burde ikke du også bytte ut den slitne mikseren din?

Og mens vi er i gang: Mange lysstyringskonsoll benytter MIDI til lysstyring – hvilket vil si at på live-showet ditt kan lyset også styres fra Logic. Med en egen mikser dedikert til lyseffekter. Som gjerne kan være på en egen skjerm hvis lydmannen ikke vil dele.

Hva har skjedd fra versjon 5.5 til versjon 9?
Man skulle tro at programmet ikke var til å kjenne igjen når det er 4 versjoner siden sist jeg så det. Men versjon 9 på Mac og versjon 5.5 på PC er identiske i alle praktiske henseende. Apple er flinke på markedsføring, og dett med versjoner holder spenningen på topp. Men realiteten er at Logic kun har blitt tilpasset Mac. Med noen unntak.

Space-designer er en konvolusjonsenhet som brukes til å lage romklang og til å designe unike kunstige rom som du kan spille i. Den fungerer som Altiverb, men med en evne til også å designe rom, og til å sample dine egne rom for å lage egne impulser.

Takk Gud at jeg hadde mine egne impulser med meg da jeg skulle prøve den – mange av de som følger med er svært umusikalske. Jeg liker Lexicon 480-impulsene, they just sound sweet!

Logic Sample Slicer/Player! Endelig har Logic fått sin versjon av loop sampler. Du laster inn et spor, Det blir slicet, importert i EXS24 og tilgjengelig for redigering og spilling. Genialt! Her får du funksjonaliteten til loop-slicer program med kraften til Logic. Integrert i en arbeidsflyt som gjør det ekstremt raskt å komme i gang.

Amp Designer lar deg lage dine egne gitarforsterkere og modelleringen av AC30 top boost er for eksempel upåklagelig. Amplitube beware! 
Pedal Board er en tilsvarende seriøs modellering av de vanligste gitar stomp-boksene. Inklusive den gule smilefjes-pedalen.

Drum Replacer lar deg skifte ut trommer i trommesporene dine med egne sampler fra EXS-sampleren. Du har full kontroll over prosessen, men den kan gjøres ved et par museklikk hvis du er lat. Fungerer som den skal. Ikke noe tull.

Og for de av oss med mindre enn perfekt gehør har vi nå en enkel men effektfull Autotune.

Og for gitaristen i oss har vi nå fått en tuner. Greit når alle skal stemme likt. Den funker på alle instrumenter og sikrer at vi slipper krangling om hvem sin 100-kroners tuner er korrekt...

Og mens vi er inne på trommer: Ultrabeat. En tromme og bassmaskin som er en blanding av Guru og Microtonic. Du har 24 sample slots for trommer og perk, og en for basslinjen, du kan velge mellom syntetiske og samplede trommelyder, og du kan blande de to. Du har en step sequencer som er lett å programmere variasjoner på.
Men – hold deg fast – kun layered samples for Logics egne trommesamples?? WTF!!
Dette er et brukerinterface problem, for Ultrabeat er EXS24 under en ny innpakning. Så workaround (som ikke står noe sted!!) er å lage et multilayered sampleinstrumentet i EXS24, og importere den i Ultrabeat. Da funker det, sjø.

Men er Ultrabeat bedre enn Guru eller Microtonic?
Den er i alle fall bedre enn Battery. Guru er genialt intuitiv å bruke, også live. Alle knappene kan kontrolleres fra keyboard og kontroller. Ultrabeat er übercool og überforvirrende i utseende. Og Microtonic er 100x lettere å lage syntetiske trommer på som funker. Men, hvis du ikke har disse to, klarer Ultrabeat alt de klarer. Den er bare mer klønete å jobbe med.

Flex Time. Lei av å klippe, dra og lime og crossfade for å rydde opp i bass-sporene dine? Vel, fret no more! Hjelpen er her i form av Flex Time. Bare klikk på bass-sporet, og dra notene dit de skal være. Logic strekker eller krymper mellomrommene mellom notene automatisk. Timesaver!!

Og sist men ikke minst: ENDELIG har Logic fått notatblokk. Og den fungerer på sang og spor og miksernivå, og kan linke til web-innhold.

Hva mangler fortsatt?
Det jeg måtte kjøpe og laste ned for at jeg skulle kunne bruke Logic 9 var:

1) En skikkelig limiter.
Jeg mikser og mastrer i samme operasjon, og trenger å lytte til sangen som den blir. Da må jeg ha kontroll over nivåene i miksen. Og da må jeg ha en transparent limiter som ikke forvrenger. Det er veldig få som ikke låter drit. Waves? Glem det. Logics mastering limiter? Elendig. Kjærhus audio hadde en, men Kjærhus er borte. Så jeg fant – hold dere fast – Apples AU-units limiter. Den er transparent og forvrenger ikke, og er enkel i bruk.Og den er allerede installert på Applemaskinen.

2) Tube emulator som gir varme. Logics egen tube-greie er grei på instrumenter, men låter ikke bra på en hel miks. Voxengo’s tube-emulator med alle effektene stilt på eller nær 0, gir en realistisk tube-lyd som fra en dyr rør-amp.

3) Meter.
Med alle de blinkende metrene som alle plugins og miksere har, er det rart at Logic ikke har et eneste meter som funker. 
Vi må vite forholdet mellom peak og RMS verdien, gjerne etter Bob Katz’s K system. Før var det en plugin som het Inspector, men den finnes  ikke lenger. Av gratispluggene er det Voxengo’s SPAN som funker best, men den er stor og klumpete og gjør mye unyttig.

4) PSP Vintage Warmer.
Uten denne kan man ikke lage musikk på en PC. Litt som Verktøykasse på boks, den er så god at du bør ta en skje hver morgen. Den har korrekt forvrengingsmodell for både båndopptaker og rør, og gir – i riktig dose – en miks hvor alt ”sitter på plass”.

5) Logic 5.5. hadde et tilbehørsprogram som het Sound Diver - hvor du fikk et grafisk grensesnitt til å tweake hardware-synthene dine. Det finnes ikke lenger, og slettes ikke for Mac. Midi Quest XL heter erstatteren. For å sitere fra deres egen omtale:

"Congratulations! You're using hardware synths. You know something that many musicians have forgotten. Whatever the reason, hardware synths and effects simply sound better .... "

Bildet til høyre viser en av de mange sidene som gir meg full kontroll over min elskede Roland Synth. Som nå har fått en ny vår. Det er bare SÅ mange spennende lyder i den lille boksen!!!





Så har verden gått fremover? Ja, egentlig.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar