torsdag 8. mars 2012

Hvordan mikse vokal

Det er ingen ting som er så irriterende som en dårlig vokal.
Og det er ingen ting innen miksing som det skrives så mye rart om som hvordan man skal oppnå en dårlig vokal.
Så akkurat nå er jeg litt pissed, og i humør til å si det akkurat som det er - som om jeg var ekte nordlending.
Det får stå sin prøve.

Problem:
De fleste har ikke en stemme som Shakira. De har oftest en helt vanlig stemme. Derav ordet "vanlig". Så hva gjør man? For en helt vanlig stemme høres helt vanlig ut, og vanlig = kjedelig.

Løsning:
Jeg regner med at vokalen er spilt in korrekt, og at feil og mangler allerede er rettet opp i klargjøringen for miksing.  Av en eller annen grunn, vil alle spille inn med en såkalt "studiomikrofon". Den er stor som en flaske, og låter drit. Så det første vi kjører den gjennom en en EQ og fjerne noe av den verste driten. Det er rumling i bassen, og mumling i nedre mellomtone. Vekk med det. Så må vi rette opp diskanten. De fleste flaskemic'er har en dårlig diskant, så vi må få vokalen til å "puste fritt" ved å heve diskanten. Så må vi finne ut hvor sjarmen i stemmen ligger, og fremheve det toneleie.

Når den ikke låter direkte drit, må vi få frem hva nå enn det er artisten holder på med. Da må vi bringe opp de svake partiene så vi hører hva som foregår. En kompressor. Og den skal faktisk få frem alt. Hvis det låter litt flatt, legger vi til litt av orginalsignalet. (Parallell eller New York kompresjon kalles det.) Hvis det IKKE låter litt flatt, har du ikke komprimert nok!

Vi skal bruke en kompressor som feter opp lyden. Vintage Warmer, feks. Eller Logics Class A_U kompressor. Slike kompressorer forvrenger like mye som de komprimerer, og den forvrengingen skal være musikalsk og "brumlete". Begge disse har slik forvrenging.

En av de ubehagelige detaljer som nå kommer frem er hvese og hvislelyden fra munn, tenner, gebiss, drøvvel regulering og gudene vet hva folk har i munnene sine. Vekk med den! En de-esser er neste post på programmet.

Nå begynner det å ligne noe, men det er litt tynnt. Så vi må fete opp lyden enda mer. Vi skal gjøre den breiere og tykkere. For å gjøre den breiere legger vi på en kopi som er tunet noen cent under hvis vokalen er skarp nok, eller noen cent over hvis den skal låte skarpere. Kunsten her er å begrense seg. 50 cent er å overdrive (som du kan tenke deg!) 5 cent er omtrent rett, og nivået? 10-15%.

Jøss! Sier du. Nå begynner det å låte bredere.

Så må vi gjøre den feitere. Her skal vi bruke ikke et delay som så mange av de unge gjør i dag, men en skikkelig reverb uten refleksjoner men med en kort-kort hale. Ambience er vel den eneste som duger, bortsett fra Logics enverb. Vi skal ha en meeget tett reverb, på bare ca 50-80ms og det skal komme inn akkurat etter den første lyden av stemmen, så et predelay på 20-30ms må til. Men vent! Vi skal BARE fete opp den pene delen av stemmen, så effekten filtreres i mitt tilfelle så den kun funker fra 700-3000 Hz. Hvor mye? Tja 20%?

I tillegg skal den, som alle andre soloinstrumenter, ha litt Lexicon 480 plate-ekko. Men meeeget lite. En Lexicon 480 høres så deilig ut, at det er som å helle honning over lyden. Så på denne vokalen var det nok med et nivå på -27dB. Det er lite, men du verden! Ta det vekk og vokalen blir, vel, den får akutt honning-mangel!

Og er det ikke nok skimmer i stemmen? Den glitrende epaljett-glansen som du hører i produksjoner fra Hollywood? Vel vi trenger en Aphex Aural Exciter! Kokain rett i øregangen.
Men, grunnen til at mange sier "æsj!" er at alt som lover deg evig glitter vanligvis sliter deg ut og gir deg en stygg hodepine. Så også med en exciter. Så, akkurat som med Tabasco, Zalo og mye annet i livet - en dråpe er nok! Logic har en exciter, og den er som - vel - rådestillert vodka fra et hjemmebrenneri i Sibir. Den må "lagres" på eikefat så den "mykes opp" før den får komme i nærheten av noen av de jeg mikser. Dette er ikke trommer, men vokal. Vi skal ha skimmer og ikke klirring. Så diskant-kutt og som sagt, eller i det minste kun noen få prosent.

Alle tilleggene til stemmen skal bygge opp om stemmens små lyder, ikke overdøve stemmens naturlige karakter.


Nå har vi ETT stemmespor. Men en vokalpakke består av minst 2 vokalspor som er "dobbelt-tracka" og harmonier til refrengene. Det er en annen artikkel.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar