lørdag 7. april 2012

Hjemmestudio - ABC


Hva trenger man egentlig for å ha et "godt nok" studio for enmannsbruk?

Etter å ha laget noen studioer, besøkt en god del flere, og studert samt jobbet med akustikk i flere år, kjørt konsertlyd, mikset plater og mastret har jeg noen tanker jeg vil dele med dere. Ta dem for det de er, mine erfaringer. Som det heter på engelsk: Your milage may vary.

Det første på min liste over ting jeg trenger er en PC som virker uten kluss med programvare som virker uten kluss.
Løsningen for meg blir en Apple og Logic pro som har alt jeg trenger og mere til. Jeg synes ikke jeg egentlig trenger en eneste plugin eller noe ekstrautstyr. Det er i alle fall min erfaring at jeg kan få den samme lyden som en eller annen fancy plugin ved å bruke litt tid på å justere kontrollene på Logics innebygde.

Så må man jo ha noe for å få lyden ut og inn av PV’en - en interface og DA convertere. Jeg kan anbefalle Firewire-interfacer - da de stort sett er glitch-frie. USB 2.0 er greit til noen få kanaler, men jeg har ikke så gode erfaringer med dem. USB 3.0 er for nytt. Det vil komme situasjoner hvor det blir glitcher med USB produkter. Trust me, jeg har en del i skapet!


Av Firewire-interfacer er det to som peker seg ut: M-Audio 2626 som har 8 innebygde preamper - og Presonus Firestudio, og sikkert et par andre også med 8 preamper. Hvorfor 8 preamper? Jo fordi du skal en eller annen gang ta opp flere ting samtidig. Da er det greit å ha flere innganger. Personlig bruker jeg 2 eksterne ADAT preamper sammen med en M-Audio 2626, slik at jeg får 24 mic eller linjeinnganger for samtidig innspilling. Det gjør at jeg kan slenge Macen og 3 rackenheter over skulderen og ha et mobilt mikse eller studiooppsett med 24 kalaler.

I tillegg er det greit å ha en Channel Strip. Selv har jeg valgt Presonus Eureka, som den som kombinerer fornuftig konstruksjon med en grei pris for meg. Den låter rent og pent, og kan låte fet hvis man på død og liv vil ha en rør-sound. Grunnen til at den låter rent og pent er inngangstrinnet. Det er konstruert rundt en IC som er bygget opp som Otala-forsterkerne til Electrokompaniet, designet av Phillips den gang Jan Lostroh og Matti Otala jobbet med å lage forsterkere med lavest mulig forvrenging og lavest mulig farging av lyden. Forøvrig ikke ulikt konstruksjonen på mikseren Ingar Helgesen sverger til for ren analoglyd, og som vel har solgt flere plater i Norge enn de fleste. Den gang folk kjøpte plater. I tillegg har denne konstruksjonen en inngangstransformator med valgfri belastning av mikrofonen, så den passer like bra til sære båndmikrofoner som dynamiske. Innebygget kompressssor og EQ gjør det lett å skru analog lyd.
For tweakerne blandt oss kan nevnes at det er lett å bytte IC'er og inngangstrafo.



Som mikrofoner ville jeg valgt Bruel&Kjærs 4011. De låter rent, har en behagelig egenstøy og har en silkemyk diskant som alle andre bare kan drømme om. Hvis budsjettet ikke rekker til dette, ville jeg valgt en mer vanlig småmembran kondensatormikrofoner. Oktava produserer antagelig de med den søteste og reneste lyden. Det er ingen vits i å kjøpe en Neuman KM-183 eller Schoeps, for de koster langt mer enn de smaker – spar da istedet til en Bruel&Kjær.


Det store spørsmålet er om man trenger en stormembranmikrofon. Hvis du har prøvd dataprogrammet Antares Mic Modeller, vil du oppdage at hvis du har en B&K, så kan Mic Modeller få den til å høres ut som en U47 til en utrolig grad. Altså, hvis har du et godt utgangspunkt i en mikrofon med lav forvrenging og rett frekvensgang, kan modelleringen lage de feilene som en U47 har – så bra at du ikke hører forskjell. Og, du kan bruke Mic Modeller i Logic med software monitoring slik at du kan høre deg selv i en U47 mens du spiller inn.

Men når du bruker PC’en til monitoring, får du omlag 64 samples latenstid. Hvis du skal ha en direkte monitorlyd med stormembransound fordi du skal varme opp en vokal eller ta opp en cello eller fiolin så den høres ut som et gammelt NRK opptak, så er det en god ide å ha en stormembranmic.


Oktava sin kombimic
med stormembrankapsel

Oktava selger kit som består av samme elektronikken med ulike mikrofonkapsler - en utmerket ide som sparer plass og penger. Oktava stormembranen låter som en god Neuman, det vil si rent og pent uten noe fet lyd.

Skal du ha overdreven fet lyd er en Sony rørmic C800G (men priset hinsides all fornuft) eller en Oktava MKL-2500 rørmic tingen. Men de låter ikke nøytralt på en flekk.
En rørmic som faktisk låter utrolig bra, og som nesten er gratis i sammenligning, er sE Electronics sin SE2200T. Den er harmonisk og bløt, men åpen og med tyngde.

Min ærlige mening er at moderne teknikkere ikke trenger en stormembranmic. De er fra fordums dager hvor de var “state of the art”. Små sigar-micer støyet for mye. I dag er ikke det lenger sant, og de små sigarmicene låter utrolig mye bedre og er lette å få til å låte “vintage”.

Når disse soloinstrument-mikrofonene er valgt, trenger du en haug med gode dynamiske micer. Du får gode sett fra Samson og andre til trommer, og også instrumentmicer og sangmicer. For noen år siden hadde Claes Ohlson sang/instrumentmicer til et par hundrelapper. De låt kanon. Det jeg mener å si med dette, er at kineserne har blitt veldig flinke til å kopiere Shure...  Du får gode dynamiske mikrofoner til noen få hundrelapper.

Så må du ha et sted å ta opp. I små rom er det vanskelig å både lage et godt kontrollrom og opptaksrom. Skal en akustisk gitar låte optimalt bør den ha en vegg og et gulv å spille mot. Alternativet er å legge på dette elektronisk med Logic sin Space Designer og spille mens man har øretelefoner. Jeg har vært med å jobbe på denne måten på store akustiske instrument, og det går veldig godt an.

Lytterommet bør uansett ha et godt dempet akustikk. Skal du bruke ett rom til både opptak og miksing, blir kravene til et godt lytterom det viktigste, fordi miksing og mastering krever gode lytteforhold. I gammel BBC tradisjon bør man prøve å ha en balansert akustikk - dvs ikke for mye demping i diskanten, men derimot demping i bassen.
Et godt lytterom har ofte en levende akustikk i ene enden av rommet, og en død akustikk mot bakveggen.  Dette oppnår man ved å blande dempematter og reflektorer, samt ved bruk av gummivegger for å dempe bassen.

Det er nemlig umulig å dempe bassen med bassfeller i et lite rom. Det kan du lett måle. Du får tilogmed analysator-apper til iPhone ogAndroid som lar deg måle etterklangstiden vs frekvens. Ved å bruke disse ser du raskt at rommet ikke blir bassdempet av bassfeller, uansett hvordan de er konstruert eller hvor dyre de er eller hvem som anbefaller dem. Det er gjerne slik at de som ser mest fancy ut, anbefalles av flest guruer, er dyrest - virker like dårlig som de du lager selv, nemlig nesten ikke i det hele tatt. Nok om dem. Og over til det som virker i små rom.

Det å ha en kunstig gummivegg har vist seg å ødelegge bassboom forårsaket av den veggen. Det er utrolig hvor annerledes rommet låter når en av veggene blir "borte" på denne måten. I et mellomstort rom vil jeg anbefalle å la taket, en sidevegg bak lytteposisjon og bakveggen være av gummi, men i små rom er dette urealistisk. Da holder det med bakveggen. Men man må ikke være redd for å tenke utradisjonelt.

I mitt eget mikrostudio, har jeg en seng i taket som ødelegger stående bølger den veien, en dør på sideveggen og et vindu jeg kan åpne på bakveggen. Ikke optimalt, men duverden for en forskjell det gjør å åpne vinduet.... Og i motsetning til dyre bassfeller, kan jeg MÅLE at rommet er annerledes med vinduet åpent og lukket. Og ja, vinduet er stort i forhold til veggen..

For diskantdemping bruker jeg tommetykke tunge steinullmatter innkledd i stoff i kombinasjon med konvekse kryssfinerreflektorer, og det gir en balansert akustikk. Tynne skumgummiabsorbenter opphengt på veggene er målbart dårligere og tar bare diskanten.

Hvordan lager man en gummivegg? Enkleste måte - tommelfingerregel - er å henge opp tynt vinyl gulvbelegg på en ramme et par tommer fra bakveggen i rommet og fylle tomrommet med løst pakket Glawa. Monter noen lister/planker foran så ingen dytter borti og ødelegger gummiveggen. En tung fortrekksgardin lar deg justere refleksjoner i diskanten.

En slik vegg er (uten gardin) god å spille mot med gitar.når gardinen er fra. Da gjenstår monitorhøyttalerne.

Det er viktig at de er gode å lytte til over flere timer, at de ikke er rimelige HiFi høyttalere uten mellomtone, og at de ikke er harde og spisse som gamle Genelecer og Behringer Truht. Krk, Yamaha og Adam har alle gode modeller til en rimelig penge.For å sjekkke balansen kan også et par Sennheiser proff hodetelefoner være verdt å ha.

Happy recording!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar